lauantai 29. kesäkuuta 2013

Missä vaaka?

Niitä jotka seuraa paljon laihdutusblogeja saattaa ihmetyttää miksi mulla ei tuolla sivulla rullaa kilomäärät ja niiden väheneminen.
Mä en ole astunut vaa'alle varmaan sitten viimesen kouluterveystarkastuksen. Ja siitä on aikaa ainakin neljä viisi vuotta. Mulla ei siis ole hajuakaan kuinka paljon elopainoa mulle on kertynyt, tiedän vaan että paljon.

Kun mä alotin kuukausi sitten tän elämäntapamuutoksen, mulla ei ollut vaakaa ulottuvilla, joten en vaan yksinkertasesti voinut mitata mun painoa. Tällä hetkellä taasen mulla olis mahollisuus käydä vaa'alla, mutta nyt jo hetken aikaa muita blogeja seuranneenna en olekaan niin varma kannattaako se.



Mä nimittäin oon aina edustanut sitä oppikuntaa että paino on vaan numero, se vaihtelee niin ihmisen ruumiinrakenteen kuin lihasmassan määrän perusteella.  Mä tiedän että mua alkais ahistamaan jos joka päivä kävisin vaa'alla ja se luku määrittelis mun mielialaa, taikka pahimillaan vaikuttais jopa negatiivisesti mun painonpudotukseen. Jos kävis vaan viikottain vaa'alla, se voisi olla parempi, mutta musta tuntuu että laihduttajan ikuinen uteliaisuus voittais ja se menis päivittäiseen tarkasteluun.

Toisekseen kun on kyse tälläsistä määristä niinkuin mulla, eli 20-30 kg pudotuksesta, ei se viikottainen puoli kiloa tunnu oikein missään. Toisaalta nyt on se ongelma että mä en tiedä onko se 20 kg, 30 kg vai vielä enemmän? Mä en rehellisesti tiedä paljonko mä painan. Viime mittauksella mun paino oli jotain 98 kg, jos oikein muistan (en ole varma) mutta siitä se on noussut x kg määrällä. Jos nyt ihan vaan jotain heittäisin, sanoisin että alle 110 kg en varmasti ole. Toivoisin kuitenkin että en yli 120 kg olisi.

Senpä takia mä mittaan mun edistystä vaatteilla, kuvilla ja peilikuvalla. Peilikuva voi tosin huijata, sen takia mä jossain vaiheessa kun nuo kuvat saan otettua, rupean täälläkin tekemään vertailukuvia.

Mä olen siis näillä näkymin päätynyt siihen että välttelen vaakaa koko laihdutusprosessin aikana, ja sitten kun musta tuntuu hyvältä, katon sen painon ja sen jälkeen päätän pitääkö sen painon vielä pudota, vai rupeanko seuraamaan vaakalukemaa painonhallinnan takia.


-Kaukaa Kaunis

2 kommenttia:

  1. Minäkin olen pohdiskellut tuon vaa'an kanssa työskentelyä. Olen pääasiassa sellaisella asenteella omassa painonpudotuksessa liikkeellä että kävisin kerran viikossa vaa'alla, mutta kirjaisin ylös vain kerran kuukaudessa edistyksen. Huomaan kuitenkin päivittäin piipahtavani kurkkaamassa lukeman, sitä sen kummemmin noteeraamatta. Olisi hienoa olla samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, että menisi vain fiilispohjalla tietämättä tarkkaan mitä paino on.

    Tsemppiä sullekin projektin kanssa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On siinä painon seuraamisessa hyvätkin puolensa, ja varsinkin jos vaa'alla kävisi vain viikottain. Mäkin otan tän mun vaa'attomuuden aika rennosti, mutta muitten blogeja lukiessa tekis munkin mieli saada konkreettisia todisteita siitä että juttu toimii. Silmä kuitenkin valehtelee, vaaka ei.

      Vaikka vaa'alla käyminen voi vaikuttaa kuuriin negatiivisesti, vaikuttaa se siihen usein myös positiivisesti.

      Poista

Hei! Kerro ihmeessä mitä mielenpäällä on :)