perjantai 28. kesäkuuta 2013

Couch 2 5k

Couch to 5k, eli sohvalta viiteen kilometriin, on tämmösille sohvaperunoille kuten minä suunniteltu juoksuohjelma, jonka avulla pitäisi yhdeksässä viikossa pystyä juoksemaan 5 kilometriä tai puoli tuntia putkeen. Ja joo, tää kuulostaa täysin utopistiselta mulle, ja varmasti muillekin sohvaperunoille, mutta googlettakaa toi ihmeessä ja huomaatte että se oikeesti toimii!

Ohjelmassa on siis jaettu joka viikolle oma lenkkiohjelma, eli kuinka kauan kävellään ja kuinka kauan juostaan. Esim. ekalla viikolla juostiin minuutti ja käveltiin puoltoista ja sitten taas juostiin minuutti ym.. Lenkki alkaa aina viidenminuutin lämmittelykävelyllä, ja loppuu viiden minuutin jäähdyttelykävelyyn.
Jokainen lenkki vie n. 30 minuttiia ja se tehdään kolmesti viikossa.





Mä itse käyn lenkillä aina maanantaisin, keskiviikkosin ja perjantaisin. Oon tällä hetkellä menossa viikossa 4, ja sen ohjelma menee seuraavasti: 5 min kävely, 3 min juoksu, 1,5 min kävely, 5 min juoksu, 2,5 min kävely, 3 min juoksu, 1,5 min kävely, 5 min juoksu ja 5 min kävely. Yhteensä kestää siis 31 minuuttia.

Tässä Couch to 5k puhelin appin "tulokset" keskiviikkoselta lenkiltä. Tänään uudestaan!

Joka viikolle on oma ohjelmansa jossa noi kävelyn ja juoksun ajat vaihtelee. Se on suunniteltu niin että se kasvaa koko ajan, mutta kuitenkin sen verran portaittain että siihen sitte kykenee kun on edelliset treenannu.

Mä en ois ikinä uskonu että pystyn hölkkäämään 5 min putkeen. Mä aina lopetin kesken jos koskaan yritin, koska heti kun tuli vähänkään epämukava olo homma tyssäs siihen. Couch25k on siitä hyvä että sen vaan pinnistää ja lopulta on sillee että pystyin siihen , ja oisin voinu vielä pidempääkin. Mutta tosiaan aina lenkin jälkeen hiki virtaa, paita ihan märkä hiestä ja puuskutus on maailmanluokkaa. Mutta voittajafiilis on kyllä ihan mahtava.

Couch to 5k:n ohjelma löytyy netistä, sieltä voi kattoa miten ne menee viikoittain. Mun ymmärtääkseni on myös couch to 10k olemassa joka sitten treenaa 10 km matkaan jos sellanen kiinnostaa.

Mulla on käytössä Couch to 5k:n virallinen app mun puhelimessa joka makso jotain pari euroa. Mä en ikinä, siis ikinä osta mitään appsejä, mutta toi oli sellanen että kun olin tehnyt tutkimusta netissä, päätin sen ostaa. Ja en kadu. Mä voisin joku päivä tehä ihan arvostelun tosta appsistä, koska suomenkielistä arvostelua en löytänykkään netistä sillon ku niitä kattoin. 

-Kaukaa Kaunis

3 kommenttia:

  1. Oon itsekkin aloittelemassa kuntokuuria ja samalla toivon olevani hääpäivänä normaalipainoinen. Mietin tämän ohjelman lataamista mutta pelottaa että huimat muutama euroa menee hukkaan. Sitten kun miettii että se on vain muutama hassu euro. Senkin säästää kun jättää herkut pois.
    Blogisi vaikuttaa mielenkiintoiselta ja toivon että jaksat pitää sitä yllä :)

    - Heli

    VastaaPoista
  2. Mobiilisovellukset on usein todella hyviä sijoituksia. Jos sovellus on tarpeellinen saatat käyttää sitä helposti vaikka joka päivä ja yleensä niiden hinnat pyörii juuri tuolla muutamissa euroissa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Ennen en edes vilkassutkaan jos joku sovellus maksoi jotain, mutta nyt osaan arvostaa sitä että ne sovellukset ovat oikeasti hyödyllisiä, ja että ne hinnat eivät tosiaankaan päätä huimaa.

      -Kaukaa Kaunis

      Poista

Hei! Kerro ihmeessä mitä mielenpäällä on :)