torstai 26. syyskuuta 2013

Kanawokkia!

Kanawokki on ehdottomasti mun tämänhetkinen lempiruoka.

Se on helppo tehdä ja raaka-ainekset ei ole kalleimmasta päästä. Siinä on paljon kasviksia, jotka on luonnollisesti erittäin hyvä juttu, sekä kanaa, joka on parempi vaihtoehto kun punainen liha. Mä oon tykänny lisätä mun uutta lemppariruoka-ainetta, papuja, joukkoon myös.

Oon kertonut aiemminkin kuinka aasialainen ruoka on mun yks kompastuskivi, ja koen että maustamalla kanawokin aasialaisilla kastikkeilla, saan tuon mieliteon tyydytettyä. Yksi päivä olin ihan suunnitellut että nyt hemmottelen itseäni, ja haen takeaway kiinalaista, mutta matkalla ravintolaan menin kaupan ohi, ja päätin säästää rahaa ja terveyttä, ja käydä ostamassa wokkiainekset ja tehdä wokin kotona.

Siitä tuli nannaa, niinkuin aina, ja ajattelin jakaa "reseptin" täällä teidänkin kanssa.


Tässä siis tarvittavat asiat (paitsi pippuri ja valkosipuli!)
Kanasuikaleita, wokkivihanneksia, sipulia, papuja, kiinankaalia ja öljyä. Maustamiseen soija- ja osterikastiketta.

Kermaviilistä mudostui kermaviilikastike, jota söin wokin ja dippivihannesten kanssa.
 
Ensimmäisenä siis öljyä pannulle ja valkosipulinkynsi puserrettuna joukkoon.
 
Sitten kanat paistumaan. Mä paistan kanat ekana, ja lisään ne sitten melkein valmiiseen wokkiin myöhemmin.
 
Pannulle taas öljyä, ja valkosipulia.
 
Sen jälkeen kokonainen sipuli paloiteltuna paistumaan.
 

Sipulien pehmennyttyä heitetään koko pussillinen wokkivihanneksia kyytiin. Annetaan niitten sulaa ja laskeutua hieman. 

Sitten alkaakin maustaminen! Ensimäisenä soijakastiketta reippaalla kädellä. En käytä suolaa ollenkaan koska soijakastike tuo tarpeeksi suolaisuutta ruokaan.
 
Sitten ostreikastiketta. Uskon että osterikastike on thai-keittiön helmi. Se tuo ruokaan heti kaunista väriä, mahtavaa makua ja pientä makeutta.
 
Tässä lähikuvaa osterikastikkeesta. Se on nestemäistä mutta kuitenkin suht paksua.
 
Sitten joukkoon kiinankaali. En ole koskaan käyttänyt kiinankaalia missään, ja kuvani siitä oli aika negatiivinen. Wokkiin se kuitenkin sopii paremmin kuin hyvin! Sen rakenne pysyy paistamisen jälkeenkin hyvänä, ja tuo wokkiin sitä jotain.
 
Sitten pavut joukkoon lämpiämään. Itse käytin kidney-papuja, mutta mitkä tahansa pavut sopivat kyllä.
 
Sitten aiemmin paistetut kanat ja sekaisin taas. Tässä vaiheessa maustan wokkia vielä pippurilla, kuten kuvasta näkyy.
 
Voilá! Herkullinen kanawokki on valmis!

Nam! Ja hyvää on. Osterikastiketta saa mun mielestä prismoista ja cittareista, mutta jos lähistöltä löytyy aasialainen elintarvikekauppa, niin suosittelen pyörähtämään. :)

Nyt mun tekee taas mieli kanawokkia.

-Kaukaa Kaunis
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei! Kerro ihmeessä mitä mielenpäällä on :)