lauantai 10. elokuuta 2013

Tavoitteiden epämääräisyys ja vähään tyytyminen

Mulla ei ole tavoitepainoa.

Alunperin se johtui siitä kun meinasin että en lainkaan hypi vaa'alla koko elämäntaparemontin aikana, että sitten kun tuntuu hyvältä tsekkaan painon ja katon riittääkö se ja alan ylläpitää sitten sitä painoa.

No, se suunnitelma meni mönkään jo aikoja sitten, mutta jostain syystä tavoitepaino jäi silti mysteeriksi ja pimentoon.

Koko aikuisiän ylipainoisena olleena voin sanoa että on erittäin outoa kuvitella että mä koskaan olisin laiha. Jotenkin tavoitteeksikin olen jättänyt että voin mä olla vähän pyöreä, silleen söpöllä tavalla koska ei mua haittaa kunhan en ole ylipainoinen.

No, tämähän on suoraa pelkuruutta jos suoraan sanotaan. Mua pelottaa laittaa ittelleni mitään ns. oikeita tavoitteita koska a) pelkään etten pääse lähellekään niitä tavoitteita ja b) en vaan osaa kuvitella itteäni hoikkana ja c) pelkään sitä urakan suuruutta jos laitan liian pienen tavoitteen. Jos pitää laihduttaa yli 30 kg tuntuu se urakkana jo aika ylitsepääsemättömältä.

Miksi mä tyytyisin vähään? Miksi mä lopettaisin laihduttamisen vain siksi että mahdu kaikista isoimpiin normaalipuolen farkkuihin? Jos mussa on potentiaalia mahtua vielä pienempiin, miksi mä jättäisin matkan ns. puolitiehen?

Mähän olen muuten 173 cm pitkä, en ole tainnut sitä ennen sanoakaan. Alunperin ajattelin siis että jos mä pääsen edes 75 kg niin olisin superonnellinen, enhän enää olis niin älyttömän läski. No, sanompa vaan että toi 75 kg on vielä aikas iso vaikka näillä luvuilla missä nyt oon se tuntuukin ihan minimaaliselta.

Eli mun pitää vähän tutkia ja laittaa ittelleni joku ihan oikea tavoitepaino, ja välitavotteita tietty myös.

En osaa sitä ihan tässä sanoa mutta palataan siihen kun osaan. Tässä ei ole vielä mikään hirvee kiire... :D

-Kaukaa Kaunis

5 kommenttia:

  1. Mun päätavoite on myös tuo 75 kg. Olen sinua pari senttiä lyhyempi ja painoa muutaman kilon enemmän. Katsoin juuri pari jaksoa Suurinta pudottajaa ja olen nyt taas niin täynnä tarmoa että tulen siinä onnistumaan. Tsekkasin jo paikallisen uimahallin tarjonnan ja ensi viikolla ostamaan sarjakortti sinne. Ja se juoksuohjelma, se on nyt pakko aloittaa että saan sen joskus tehtyä.
    Hävettää ihan miten en saa itseni tekemään mitään. Enkö oikeasti halua laihtua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen kun päättää vaan niin onnistuu! Helpommin sanottu kun tehty, tiedän.

      Se on tärkeetä että löytää itteelleen mieluisan urheilulajin, ja sitä sitten lähtee harrastamaan.

      Ja kyse ei varmastikaan ole siitä ettet sä haluaisi laihtua, mutta mielen on vaan niin vaikea tottua tämän kaltaiseen muutokseen, ja mukavuudenhalu ja vanhat tottumukset pistää hanttiin.

      Mutta kyllä sä pystyt siihen! Se on mahollista, kunhan pääsee vaan alkuun!

      -Kaukaa Kaunis

      Poista
    2. Suosittelen todella laittamaan tavoitteen Heli, ja vieläpä niin esille, että se muistuu aina mieleen. Näin pidät sen kokoajan kirkkaana mielessä, että mitä kohti tässä mennään. Mieti tarkkaan mitä se on, mitä haluat, ja jos vain tarpeeksi haluat, niin tulet tekemään työtä sen eteen.

      Sitten tämän ison tavoitteen jaat pieniksi tavoitteiksi, jotka sitten pystyt jakamaan jo tekemisiin: tuo juoksuohjelma mistä -Kaukaa Kaunis on paljon kirjoittanut on loistava esimerkki. Mutta saman voisi tehdä vaikka maratoniin asti, ja kaikki onnistuisivat, kun VAIN pysyisivät ohjelmassa. :)

      Poista
    3. -Kaukaa Kaunis ihmettelen todella miten olet pystynyt tekemään näin hyvää työtä ilman varsinaisia tavoitteita. Ja jos ei raja tunnu tulevan vastaan, niin jatka ihmeessä samaa rataa. Suurimmalla osalla ihmisistä selkeät tavoitteet kuitenkin auttavat ja suosittelen myös sinua kokeilemaan. Ja laita päivämäärä perään. Ei välttämättä suoraan painonpudotustavoitetta, mutta esimerkiksi 10km juoksu, ja päivämäärä milloin teet sen. Tuo 5to10k toki tekee tuon puolestasi ;)

      Poista
    4. Nuo tarkemmat tavoitteet löytyykin tuolta ylälaidan "painotavoitteet ja palkinnot" sivulta.

      Toi 10k juoksu on itseasiassa tosi hyvä idea! Toi ohjelma on mulla laitettu aikaan, eli kun se päättyy pystyn juoksemaan 60 min putkeen. Riippuu vauhdista riittääkö se aika 10km juoksuun, luultavasti ei ainakaan ekalla kerralla.

      Siinä sovelluksessa muistutetaan koko ajan että motivaatio pysyy jos ilmottautuu jo 10k kilpailuun, mutta Suomessa niitä kilpailuja ei samalla tavalla ole kuin jenkkilässä, joten sen voisikin sitten asettaa ihan omaan "kilpailuun".

      Kiitos ideasta, noin mä voisinkin tehdä! :)

      -Kaukaa Kaunis

      Poista

Hei! Kerro ihmeessä mitä mielenpäällä on :)